Przepraszanie to jedna z tych czynności, która przychodzi nam z największym trudem. Dlaczego? Najczęściej dlatego, że nie chcemy przyznać się do swojego błędu. Jako ludzie jesteśmy zbyt dumni, aby przyjąć do swojej świadomości fakt, iż postąpiliśmy po prostu źle i ktoś może mieć więcej racji niż my. Umiejętność powiedzenie „przepraszam” w wymagającej tego sytuacji jest jednak ważna, aby móc zachować zdrowe i szczęśliwe relacje z bliskimi. Jak zatem się przemóc? W jaki sposób przepraszać, aby obie strony konfliktu mogły pozostać w przyjaznych stosunkach? Oto kilka cennych wskazówek!

Przepraszanie to nie oznaka słabości

Przede wszystkim musimy sobie uświadomić, iż przepraszanie nie jest oznaką słabości, a wręcz przeciwnie – my uważamy, iż jest przejawem odwagi. Koniec końców strach przed wypowiedzeniem słowa „przepraszam” potrafi być naprawdę duży. Dlaczego więc taka postawa miałaby wyrażać naszą bezsilność? Trzeba mieć przecież odwagę, aby przyznać się do błędu, tym bardziej przed osobą, którą naprawdę cenimy szacunkiem i jest dla nas bliska. Błędne jest zatem myślenie, że przepraszanie to obniżanie własnego statusu na korzyść drugiej strony. Pamiętajmy, że mamy prawo się pomylić i nie zawsze będzie to świadczyć o nas jako osobie.

Wyraź skruchę

Nie umiesz przepraszać? Oto cenne wskazówki!Przepraszanie to nie przykry obowiązek! Ważne jest zrozumienie, że słowo „przepraszam” powinno szczerze wypłynąć z naszych ust. Wyraźmy zatem skruchę, pokażmy, że jest nam żal za wyrządzenie krzywdy. Druga strona oczekuje tego, iż zrozumiemy swój błąd i się do niego przyznamy. Nie ma tutaj miejsca na usprawiedliwianie się, które często wiąże się po prostu z tym, że nie do końca pojmujemy naszą winę. Zamiast tego pokażmy, jak bardzo żałujemy tego, co się stało.

Wyjaśnij powód swojego występku

Choć z jednej strony usilne usprawiedliwianie się jest nieodpowiednie, jeśli zależy nam na szczerych przeprosinach, to z drugiej warto przyznać, dlaczego postąpiliśmy w taki, a nie inny sposób. Dzięki temu druga strona może się przekonać, że nie mieliśmy złych zamiarów. Być może chcieliśmy bronić własnego mienia lub nie wiedzieliśmy, iż dane słowa lub czyny zabolą naszego towarzysza. Pamiętajmy jednak, aby nie uciekać od przyznania się do błędu, a jedynie delikatnie podkreślić to, co wtenczas nami kierowało. To najlepszy sposób na zachowanie twarzy w tak kłopotliwej sytuacji. Sprawimy wrażenie osoby poważnej, której zależy na wyjaśnieniu sprawy, nawet jeśli druga osoba nie przyjmie naszych przeprosin.

Przyjmij odpowiedzialność

W przepraszaniu ważne jest także to, aby być gotowym na przyjęcie odpowiedzialności za popełnione błędy. Ponownie więc unikajmy wymówek i po prostu znajdźmy odwagę na to, aby przyznać się do winy. Skoncentrujmy się także na tym, co może czuć druga osoba. Musimy też przygotować się na to, że być może nie będzie ona chciała z nami rozmawiać czy nawet kontynuować wspólnej relacji. Musimy być świadomi konsekwencji, których mogą pociągać za sobą nasze działania.

A jakimi konsekwencjami może z kolei charakteryzować się niskiej jakości wypoczynek? Z pewnością nie do końca przyjemnymi, dlatego też koniecznie należy się wyposażyć w wygodny materac dostosowany do indywidualnych potrzeb. Materac sprężynowy 80×200 cm to model, który znajdziesz w salonach w Jastrzębie-Zdrój i który zapewni Ci najlepszej jakości sen.

Zaproponuj rekompensatę

W zależności też od popełnionego występku istotne może być zaproponowanie pewnej rekompensaty, dzięki której druga strona doceni szczerość naszych przeprosin, a my będziemy mogli wobec niej zadośćuczynić. Pamiętajmy bowiem, że przepraszanie to nie tylko wyrażenie żalu, ale także zobowiązanie do naprawienia sytuacji. Jeśli jesteśmy szczerzy w naszych słowach, będziemy chętni i gotowi do tego, aby wynagrodzić nasz błąd drugiej osobie. Pomyśl więc, jakie rozwiązanie będzie najbardziej odpowiednie. Możemy też po prostu spytać się drugiej strony, czego od nas oczekuje. Nie pozwólmy się jednak wykorzystywać i nie podejmujmy takich działań, które daleko wykraczają poza istotę popełnionego przez nas błędu. Nie musimy dokonywać niemożliwego tylko po to, aby druga strona nam wybaczyła. W przepraszaniu ważna jest szczerość, zaś to, czy bliska osoba zaakceptuje nasze przeprosiny, to zupełnie inna sprawa. Nie zawsze powinniśmy obwiniać się za to, że druga strona nie chce nam wybaczyć. Każdy może mieć inny system wartości, a tym samym utrzymanie dobrych relacji z niektórymi osobami bywa niekiedy po prostu trudne.

Bądź cierpliwy

Świadomość dotycząca powagi naszego błędu przychodzi często z czasem. Dlatego też nie jesteśmy w stanie od razu zauważyć, co zrobiliśmy nie tak. Przeanalizowanie całej sytuacji może wymagać cierpliwości i odpowiedniego podejścia. Nie przepraszajmy więc od razu, bez zastanowienia, skoro sami nie wiemy, co złego zrobiliśmy. Dajmy sobie czas, dokładnie rozpatrzmy każdy aspekt zaistniałej sytuacji. Możemy też po prostu spytać drugą osobę, co ją zabolało i dlaczego. Pamiętajmy jednak, że nawet jeśli w końcu znajdziemy odwagę, aby przeprosić, nie powinniśmy od razu spodziewać się poprawy stosunków. Druga strona również może potrzebować czasu do tego, aby zastanowić się nad sytuacją i naszymi przeprosinami.

Kiedy nie przepraszać?

Zdarzają się też takie sytuacje, w których bliska osoba oczekuje od nas przeprosin, lecz byłyby one całkowicie nieuzasadnione. Nie przepraszajmy, więc kiedy sami czujemy się urażeni i uważamy, że nie popełniliśmy nic złego. Wytłumaczmy naszą postawę drugiej osobie i pokażmy, iż jest nam przykro z powodu jej bólu. Nie przepraszajmy też pod przymusem i wtedy, kiedy nasze słowa byłyby po prostu nieszczere. Przeprosiny na odczepnego, jako obowiązek, także nie są na miejscu. Taka postawa ma na celu jedynie zakończyć konflikt. W rzeczywistości jednak rzadko go zakańcza, a wręcz może pogłębić lub sprawić, że problem powróci w przyszłości.

Umiejętność przepraszania jest kluczowa dla budowania zdrowych i trwałych relacji zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Warto więc wiedzieć, jak prawidłowo przepraszać, zwłaszcza wtedy, gdy przychodzi nam to z trudem. Poprzez przyjmowanie odpowiedzialności za swoje błędy, wyrażanie skruchy, podejmowanie działań naprawczych i okazywanie cierpliwości możemy skutecznie naprawić szkody spowodowane naszymi działaniami i wzmacniać więzi z innymi.

Przeczytaj także: Podział ze względu na zastosowanie